czwartek, 7 maja 2015

Ciekawostka: Adam Bahdaj

Źródło zdjęcia: www.mbp.kalisz.pl

Swoim zwyczajem w dniu dzisiejszym pragnę wam przypomnieć o rocznicy śmierci polskiego pisarza Adama Bahdaja, znanego również pod pseudonimami Jan Kot oraz Dominik Damian.
Zmarł 7 maja 1985 r. (Warszawa) w wieku 67 lat.

Urodzony w Zakopanem 2 stycznia 1918 r. Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Głównej Szkoły Handlowej w Warszawie.
Uczestnik Kampanii Wrześniowej 1939. Tłumacz z języka węgierskiego.
Debiutował tomem poezji "Iskry spod młota" (jako Jan Kot).

Swoją sławę zawdzięcza głównie powieściom dla dzieci i młodzieży.
Do jego twórczości możemy zaliczyć m. in. : "Do przerwy 0:1";  "Wakacje z duchami"
czy też "Stawiam na Tolka Banana" na których to podstawie zrealizowano produkcje filmowe.
W latach 1988-1992 zrealizowano również na podstawie książki Bahdaja serial lalkowy
"Mały Pingwin Pik-Pok" (26 odcinków).

Jako Dominik Damian napisał takie powieści sensacyjne jak:
"Nieznajomy z baru Calypso" (1959);
"Ruda modelka" (1959);
"Drugie dno" (1963) oraz "Portret z paragrafem" (1964).

W 1970 r. w plebiscycie czytelników "Płomyka" i "Świata Młodych"  na najpopularniejszego pisarza otrzymał "Orle Pióro".
W 1973 zdobył Nagrodę Komitetu ds. Radia i Telewizji za filmy seryjne dla dzieci.
W roku następnym natomiast nagrodę Prezesa Rady Ministrów za całokształt twórczości dla dzieci i młodzieży.
Rok 1981 przyniósł mu nagrodę Biennale Sztuki dla Dziecka "Srebrny Koziołek".
Zaś w roku 1985 otrzymał nagrodę im. Hansa Christiana Andersena przyznawaną przez International Board on Books for Young People (Międzynarodowa Izba ds. Książek dla Młodych). Adama Bahdaja odznaczono również w 1975 r. Złotym Krzyżem Zasługi.

9 komentarzy:

  1. oo Pingwin Pik-Pok :) można powiedzieć, że się wychowałem na tej bajce :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiałam książki Bahdaja za młodu, ,,Stawiam na Tolka Banana" czy ,,Wakacje z duchami" to były moje ulubione lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudowny człowiek :)

    http://triviaaboutme.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam kilk książek tego autora i oczywiście czytałam go w dzieciństwie. Wielki sentyment.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba muszę w końcu coś przeczytać tego autora... chociaż 2 dni temu wrociłam z biblioteki z 10 reportażami:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pik Pok.. jejku.. ogladałam w dziecinstwie :) piekne wspomnienia...

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałem wiele jego książek, m.in. polski western "Czarne sombrero".

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę przeczytać <3
    Będę wpadać częściej <33
    Obserwuje<3
    Mój blog <--Klik

    OdpowiedzUsuń